Kosmetik kvalitet - indhold vs reklame

Kvalitet og klassificering af kosmetik og velvære produkter

Kosmetik kvalitet – indhold vs reklame

I denne artikel giver jeg nogle generelle principper for kvalitet og klassificering af kosmetik og velvære produkter. I den sidste ende er det op til kunderne, hvad de vil helst vil betale for.

Jeg bliver tit spurgt om, hvordan man skal vælge en god creme, hvilke parameter er afgørende. Det er jo ikke nemt, når man har så mange produkter at vælge imellem og priser varierer meget.

I denne artikel forsøger jeg at give en kort beskrivelse af forskellige typer af kosmetik, og fokuserer på deres styrker og svagheder. 

Analysen er baseret på forskellige informationer fra reklameblade, TV og publikationer fra internet og egen erfaring. 

Disse observationer er ren analyse, da alle producenter og forhandlere af kosmetiske produkter og velvære produkter har forskellige måder til at opbygge en strategi til fremme af deres produkter.

I denne artikel giver jeg nogle generelle principper for kvalitet og klassificering af kosmetik og velvære produkter. I den sidste ende er det op til kunderne, hvad de vil helst vil betale for.

Kosmetik kvalitet – indhold vs reklame

1. Massemarked/Mass Market. 
Dette er den mest talrige klasse: her er hele massen kosmetik, som er designet til daglig pleje, men tit kan de ikke løse nogen virkeligt alvorlige problemer (selvom det måske står på emballagen).

Det vigtigste kendetegn for sådan kosmetik er pris og salgssted. Det er kosmetiske produkter som sælges ”over det hele”: supermarkeder, discountbutikker og kiosker. Prisen kan variere, lige som kvaliteten. Men generelt – disse produkter er billige. Men kvaliteten kan ikke være imponerende. Disse produkter kan indeholde kunstige konserveringsmidler, usunde farvestoffer, stor mængde af mineralske olier og meget lille mængde af aktive stoffer, selvom de måske nævnes på emballagen.

Et andet kendetegn for disse produkter er aggressive reklamer, som vi finder i næsten alle tilbudsaviser. Man kan ikke forvente høj kvalitet af disse produkter, simpelthen fordi man mest betaler for de aggressive reklamer. Det skønnes, at af produkternes omkostning går ca. 70 % til reklame, en del af omkostningen går til emballage/omkostninger til de dygtige grafiske designere og ca. 10 % går til selve produktet. Man skal ikke forvente forskning eller testning af produkter.

Denne kosmetiske klasse indeholder billig makeup, cremer, hårfarve og m.m., som imponerer mange med lave priser. Listen af produkter fra denne kategori er stor. Nogle eksempler er: Oreflame, Faberlic, Avon, Nivea, Eveline, Lumene, Belinda, Black Pearl, etc.

En sådan skønhed har ikke en varig effekt. Hvis du f.eks. farver hår med billig hårfarve fra dit nærmeste supermarked, kan få du måske få en flot farve, men der er ingen garanti for, at de kemiske farvepigmenter ikke vil fremkalde allergi på et tidspunkt.

Køber du en ”antiaging-creme”, skal du ikke forvente for meget. De fleste billige antiaging-cremer kan markedsføre produktet som antiaging, kun fordi der bliver tilsat nogle kunstige solfiltre. På den måde kan man bekræfte, at cremen har antiaging-effekt, da solen jo kan være skyld i pigmenter, udtørring af huden og rynker. Men du skal ikke forvente for meget, desuden er der ingen garanti for, at du ikke udvikler allergi eller får nogle bivirkninger.

Den eneste fordel ved disse produkter er lav pris og tilgængelighed.

2. Middle market.
Middle market med kosmetiske produkter med et langt højere kvalitetsniveau: Indholdet af naturlige biologisk aktive stoffer i kosmetik er i området fra 30% til 60%. Tit indeholder produkterne naturlige og ikke-toksiske konserveringsmidler og en del planteekstrakter.

Middle market – det er relativt billige produkter, der fokuserer på øget salg. Disse produkter kan genkendes ved en særlig salgspolitik og promotion. Men den største forudsætning for denne kategori er komfort og visuel performance. Cremen skal påføres nemt, absorberes hurtigt, har en behagelig duft, og om muligt en smuk farve og emballage. På denne måde kan man hurtigere, nemmere og billigere overbevise forbrugere om effektivitet og øge omsætning uden at investere i selve produktets udvikling og kontrol. Produkter fra denne kategori har som regel overfladisk effekt på huden eller kortvarig effekt på huden.

Middle market – en lavere pris der samtidig opretholder en rimelig kvalitet. Eksempler på produkter kan være varemærke som Revlon, Loreal, Mary Kay, Pupa, Borjois, Decleor, etc.

3. Luksus kosmetik/selektiv kosmetik
Luksus kosmetik eller de luxe – er i de fleste tilfælde brand-ejede produkter fra førende selskabers egne forskningsinstitutter og laboratorier. Produkter fra disse kategorier sælges primært i specialiserede afdelinger af store butikker eller specialbutikker.

Disse produkter har ofte et meget højt indhold af biologisk aktive ingredienser, ofte 70-80 %. Effektive peptider/enzymer, miljøvenlige råvarer, økologiske/organiske, naturlige konserveringsmidler anvendes i produkter, som fremstilles ved højteknologiske processer.

Disse produkter kaldes tit selektive og udskilles fra de overnævnte grupper først og fremmest pga særligt selektive virkninger på nogle alvorlige problemer i huden: rynker, akne, pigmentering, dehydrering eller overdreven glans, cellulite og etc.

Et andet kendetegn for disse produkter er meget dyre emballager, som kan være et reelt kunstværk. Desuden går en stor del af produkternes pris til at dække for eksklusive reklamer. Ofte er det et kendt navn, en berømte skuespiller eller sportsstjerne, som udgør en den største del af produktets pris.

Disse skønhedsprodukter er ikke billige, fordi der ud over høj kvalitet, så betaler forbrugeren meget for et kendt navn. Dvs., når vi køber produkter fra denne kategori, bliver vi indirekte sponsor for vores favorit skuespiller. Produkter fra denne kategori er fra: Christian Dior, Chanel, Elizabeth Arden, Estee Lauder, Lancome, Helena Rubinstein, Versace, Clinique, Yves Saint Laurent og m.m.

4. Professionel kosmetik.
Kosmetiske produkter i denne klasse er designet først og fremmest til professionel brug i skønhedssaloner. Det er normalt de mest effektive, avancerede produkter og ligger mellem luksus kosmetik/selektiv kosmetik og cosmeceuticals.

Det er produkter, som en kosmetolog bruger i salonen (med en maksimal koncentration af aktive komponenter).

Det vigtigste kendetegn for denne klasse af produkter er effektivitet. Det er jo lige det, som vi forventer af vores professionel kosmetolog – hurtig virkning.

Den største kritik af produkter fra denne klasse/kategori er faktisk for hurtig virkning, da den hurtige virkning også kan forsvinde hurtigt. Disse produkter vil som regel ikke have en langtidsvirkning ellr positive virkninger på huden, fordi det går imod selve system af serviceydelser i kosmetiksalonen – kunderne skal helst bindes til salonen.

Nogle produkter fra denne kategori er: Decleor, Academie, Guam, Payot, Biotherm, Phytomer, Darphin, La Prairie.

5. Kosmeceutiske velværeprodukter/ Cosmeceuticals

Kosmeceutiske produkter – er en særlig kategori af produkter, som forudsætter behandling og effektivitet gennem forebyggelse. Produkter fra denne kategori har dybtgående virkning, arbejder på ”celleniveau”, som er i stand til at have en positiv indvirkning på de biokemiske processer i kroppen.

Kosmeceutiske produkter udgør en blanding mellem kosmetik og lægemiddel, fordi disse produkter skal opfylde standarder for både kosmetik og lægemidler.

Sammensætningen af et sådant kosmetisk produkt er altid giftfri og sikker for hud og krop, fordi inden produktet sættes i masseproduktion, er der langsigtede, dokumenterede kliniske forsøg med frivillige forsøgspersoner med problemfri hud og med sygdomme, såsom psoriasis, eksem, etc. Det er et krav, at produkter fra denne kategori skal være hypoallergenisk med 94-98 %, og anvendelse af ingredienser skal have en videnskabelig begrundelse.

Disse produkter er tit baseret på rene vegetabilske olier, som jojobaolie, mandelolie, vindruekerneolie, avokadoolie, har et stort indhold af ekstrakter fra medicinske urter, indeholder naturlige vitaminer, antioxidanter, rene æteriske olier og har naturlige konserveringsmidler.

Produkterne har som regel ikke lynhurtig virkning, men trænger dybt i huden ”på en naturlig måde”, og har langvarig effekt.

Kravet til kosmeceutiske produkter er højt: kun rene økologiske råvare, kun avancerede  teknologier, kontinuerlig udvikling, forskning, slut kontrol, internationale kvalitetsstandarder – GMP, FDA, osv. Det er kun få virksomheder i verden, som kan matche disse krav, som Cefine, Celevenus, Menard, Shiseido og VIVASAN.

 Det er klart, at produkter fra denne kategori ikke kan være superbillig, da et af produkternes kendetegn er forskning, produktion og langtidsdokumenteret testning på forskellige forsøgspersoner.

Alligevel, som regel er prisen på dette produkt lavere end luksus kosmetik/selektiv kosmetik, da der skæres ned på markedsføring, og man betaler kun for indhold, og ikke for luksusemballage eller til berømte skuespillere.

Derfor: begrænset markedsføring, ingen celebrities/skuespillere, ingen aggressiv reklame, men forskning, sundhed, udvikling og kontrol er kendetegn for disse produkter.

Disse virksomheder satser kun på produkternes kompromisfrie kvalitet, som fremskaffer kundernes loyalitet.

For at spare på markedsføring og reklamer sælges kosmeceutiske produkter tit online eller via networking konsulenter. Nogle gange kan man finde disse produkter til salg på apoteker og i særlige afdelinger af store butikker med en konsulent.

Men, som jeg har sagt før, i den sidste ende er det op til forbrugerne, hvad de er villige til at betale: for indhold eller at bukke under for angreb af aggressive-reklamer-produkter i massemarkedets medier.

Kosmetik kvalitet – indhold vs reklame

Kategori
Fordele
Ulemper
Massemarked/Mass Market
Billig.
Sælges over det hele
Tvivlsom virkning, risiko for allergi og bivirkninger. Den største del af prisen går til aggressive reklamer
Middle market
Lavere pris til en rimelig kvalitet og performance
Overfladisk virkning.
Kortsigtet virkning
Luksus kosmetik/selektiv kosmetik
Rimelig eller høj kvalitet, luxus emballage, købsoplevelse
Høj pris
Oftest kun selektive og overfladiske virkninger.
Enorme udgifter til reklamer kan mindske produkternes kvalitet, da den største del af produkternes pris er ’sponsorering’ af skuespillere, sportjerner og rige modeller.
Professionel kosmetik
Produkter med høj koncentration af aktive stoffer, hurtig virkning, personlig betjening, behandlingsoplevelse, lavere omkostninger til reklame
Høj pris
Virkningen er som regel kortsigtet, da produkter er udviklet til at binde kunder til salon.
Kosmeceutiske produkter
Prisen er som regel lavere end luksus produkter.
Videnskabelige bekræftede ingredienser, dybtgående langtidsvirkning med garanteret resultat. Hyppoallergiske og testet på frivillige. Produkter er fremstillet efter strenge farmaceutiske krav/GMP certificerede. Det største salgsoverskud går til forskning, sundhed og miljø.
Høj pris. Manglende information pga begrænset reklame.Oftest kun tilgængelige på apoteker og online – mindre shoppingsoplevelse. Emballager som regel er ikke kunstværk.

 

Vivasan i Danmark tilbyder produkter fra Schweiz indenfor Sundhed, Skønhed og Velvære: Kvalitetsprodukter til personlig pleje, kropspleje, hårpleje, ansigtspleje, kosmetik, makeup, æteriske olier, dufte og mere til.
Vivasan vælvere produkter af høj kvalitet og baseret på ekstrakter fra urter og planter. Økologiske råvarer – Uden genmodificerede planter – Uden parabener – Dermatologisk testet – Ikke testet på dyr.
Kvalificeret fremstilling af produkter efter GMP og ISO standarder, produkter som virker og er sunde for din krop. Vivasan stiller høje krav til råvarer, produktion og slutprodukt for at sikrer den højeste kvalitet.

Kosmetik kvalitet produkter Vivasan

 

Ejer af virksomheden Vivasan.dk ApS